Tereza Klozová

Olympijské gaučové legrácky

11. 08. 2012 19:45:00
Proč je akrobatická gymnastika a cvičení na kruzích seriózní sport a cirkusové vystoupení dětská zábava? Zvládla by cirkusová akrobatka sportovní soutěž a obstála by gymnastka v cirkuse? Jak se liší cvičení se stuhou od baletu?

Jaký je rozdíl mezi uměním, sportem a zábavou? Mám olympiádu ráda. Mám jí čím dál tím raději. Fascinují mě uváděné drobnosti – od kolika do kolika stupňů smí triatlonista ve vodě použít neoprén, jak startovní bloky ovlivňují rychlost sprintu, proč nový typ plavek zrychlil časy rekordů.. To poslední manžela trochu zklamalo. Vždycky totiž doufal, že se jednou přijde na to, že nejrychlejších časů lze dosáhnout bez plavek a tak se těšil na nahé plavkyně. A ono nic.

A ty kontrasty. Ráda se dozvídám, jak vzácné je, když gymnastka vyhraje nebo se vůbec účastní dvou olympiád za sebou a pak se nechám udivit tím, že nejstaršímu olympionikovi je sedmesát jedna. Tipněte si odkud je? Ano správně, z Japonska. Jiný je na olympiádě podesáté. Oba dělají cosi na koni. Parkur? Koně mé vůbec příjemně překvapili. Kde jinde může soupeřit soutěžící se jménem TripleX proti Bambulovi? Navíc to vážně vypadá, že tam není ženská kategorie a prostě vyhraje ten nejlepší. V roce 1968 snad prý žena na poníkovi vyhrála stříbrnou medaili.

Mám spoustu otázek. Většina je buď legrační nebo naivní, ale neříkejte, že vás někdy nenapadají taky. Když to jde u koní, proč by nešly sloučit ženské a mužské kategorie i u některých dalších disciplín? Co třeba různá střelba, lukostřelba? A kdy uvidíme akvabeláky? Můj syn je miluje, přihlásím ho! Taky mě fascinuje zařazování (potažmo vyřazování) nových sportů. Chápu, že jsou sporty, které překvapí jenom mě, protože v Čechách to holt oblíbené není zatímco na celém světe to asi frčí. Ráda se poučím, jak se hraje ragby. No tak co třeba skejt? Oč je jízda na skejtu méně náročná než třeba gymnastika, skoky na trampolíně nebo BMX? A co je na moderním pětiboji moderního? Střelba laserovou pistolí je určitě krok správným směrem, ale opravdu je šerm a jízda na koni moderní? Nebylo by jednodušší změnit název?

A jak byste si představovali postmoderní pětiboj? Takhle z gauče bych dala třeba právě ten skejt, pak inlajny, paintball, už zmíněnou trampolínu a chybí mi tam atraktivní zvíře, tak třeba drezůru čivav. Pokud nejsou čivavy drezůry schopné, navrhuju potápění. To je dost postmoderní, padat dolů a dolů co nejhlouběji, no ne?

Zdá se mi, že těch medailí je občas prostě moc. Mám pocit, že když jeden sportovec vyhraje sedm medailí, někde je chyba. Nemyslím si to jenom já, už i moderátor uváděl, že tahle země má sice nejvíc medailí, ale tahle má zato víc medailistů. Myslela jsem, že je to proto, aby se dostalo na každého, jenže na Rakousko prý nezbylo ani tak, takže to beztak nefunguje.

Nešlo by takové sporty sloučit do víceboje nebo družstev? Já mám cyklistiku ráda, ale těch dráhových disciplín je na mě opravdu moc. Slova jako omnium, keirin a derna jsou sice zvukomalebná, ale to je tak všechno co o nich chci vědět. A když už jsme u toho, co zrušit váhové kategorie nebo na to udělat nějaký přepočet? Když už teda musí ty činky zdvihat každej... Na některé jachty musíte prý být vyšší a těžší a taky se kvůli tomu nedělají malý jachtičky!

A poslední otázka. Kdybychom se sloučili do Evropské Unie, čert vem banky – ale to budeme mít jako jedno olympijské družstvo?? :-) A jaké otázky napadají vás?

Autor: Tereza Klozová | karma: 12.09 | přečteno: 1118 ×
Poslední články autora